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dc.contributor.authorSMANIO, Dayane Vital-
dc.contributor.authorSILVA, Elice Maria da-
dc.contributor.authorSANTOS, Mônica Maria Henrique dos-
dc.contributor.authorGUIMARÃES, Flávio Henrique Lago-
dc.date.accessioned2019-05-07T14:42:48Z-
dc.date.available2019-05-07T14:42:48Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://tcc.fps.local:80/handle/fpsrepo/266-
dc.description.abstractIntroduction: With health reform and implementation of the Unified Health System focused on psychosocial care, the new view of the individual in society and the Psychosocial Care Centers, health professionals, including the pharmacist, always need to be in search of a new network of services and care for psychosocial health. Objective: To report the technical and managerial and assistance actions of the Pharmaceutical Assistance Center of a Psychosocial Care Alcohol and Drugs from the hiring of the pharmacist and the impact of these activities on improving the quality of care and patient care. Methodology: A descriptive, observational and longitudinal study was carried out at the Center for Psychosocial Alcohol and Drug Attention Vicente Araújo Station located in Recife. For data collection, a direct observation was made of the operational and logistic processes developed in the service from the perspective of the researcher and the pharmacist. Results: The data included aspects from the physical structure, elaboration of flows and processes to pharmacy education, demonstrating that there was a great advance in the Management of Pharmaceutical Assistance in the Psychosocial Care Center. Conclusion: Even with the advances that have been described, there are still other elements to measure and record the pharmaceutical activities developed in the unit to strengthen the Pharmaceutical Assistance in the service.pt_BR
dc.description.sponsorshipIntrodução: Com a reforma da saúde e implementação do Sistema Único de Saúde voltados à atenção psicossocial, o novo olhar do indivíduo em sociedade e os Centros de Atenção Psicossocial, os profissionais de saúde, inclusive o farmacêutico, necessitam sempre estar em busca de uma nova rede de serviços e cuidados voltados à saúde psicossocial. Objetivo: Relatar as ações técnico-gerenciais e assistenciais da Assistência Farmacêutica de um Centro de Atenção Psicossocial Álcool e Drogas a partir da contratação do farmacêutico e o impacto dessas atividades na melhoria da qualidade da assistência e do cuidado ao paciente. Metodologia: Foi desenvolvido um estudo descritivo, observacional e longitudinal, realizado no Centro de Atenção Psicossocial Álcool e Drogas Estação Vicente Araújo localizado em Recife. Para coleta de dados utilizou-se a observação direta dos processos operacionais e logísticos desenvolvidos no serviço pela ótica do pesquisador e do farmacêutico. Resultados: Os dados contemplaram aspectos desde a estrutura física, elaboração de fluxos e processos até educação em farmácia, demonstrando que houve um grande avanço na Gestão da Assistência Farmacêutica no Centro de Atenção Psicossocial. Conclusão: Mesmo diante os avanços que foram descritos, ainda faltam outros elementos para mensuração e registro das atividades farmacêuticas desenvolvidas na unidade para o fortalecimento da Assistência Farmacêutica no serviço.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.subjectSaúde mentalpt_BR
dc.subjectAssistência à Saúde Mentalpt_BR
dc.subjectAssistência Farmacêuticapt_BR
dc.titleAtividades desenvolvidas pela assistência farmacêutica no CAPS-AD estação Vicente Araújo localizado na cidade do Recife-PE: um estudo descritivopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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