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dc.contributor.authorFIGUEIROA, Maria de Lourdes Castro de Oliveira-
dc.contributor.authorSÁ, Adriano Albuquerque Gomes de-
dc.contributor.authorTERRA, Amanda Henriques-
dc.contributor.authorMENDONÇA, Nathalie Santiago-
dc.contributor.authorSILVA, Elisangela Christhianne Barbosa da-
dc.date.accessioned2019-05-28T14:34:40Z-
dc.date.available2019-05-28T14:34:40Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://tcc.fps.local:80/handle/fpsrepo/328-
dc.description.abstractObjective: evaluate knowledge of teachers and students of pharmacy and medicine courses of a private health college about the therapeutic potential of cannabidiol. Method: descriptive cross-sectional study from September 2016 to August 2017. Data were collected through a semi-structured questionnaire contemplating sociodemographic questions and questions about therapeutic use of cannabidiol for teachers and students of pharmacy and medicine courses from the first to forth Year. Results: 548 questionnaires, which showed differences in the degree of knowledge about cannabidiol among the courses, were evaluated. Of the medical students 66.1% did not know their indications, while the majority of pharmacy dominated the topic. The same disparity was observed regard understanding the specialties authorized to prescribe it and its adverse effects. When comparing students and teachers, it was observed a greater understanding of teachers on the difference between marijuana and cannabidiol and its therapeutic potential, since 81.6% of the teachers know how to differentiate it from Cannabis and 77.1% know its clinical use. Conclusion: There are noticeable gaps in students' knowledge about cannabidiol, especially in medical school. Research on its therapeutic potential is recent and insufficient, requiring greater investment in this area of knowledge within universities and stimulating scientific work on the subject.pt_BR
dc.description.sponsorshipObjetivo: avaliar o conhecimento de docentes e estudantes dos cursos de farmácia e medicina de uma faculdade privada especializada em saúde acerca do potencial terapêutico do canabidiol. Método: estudo descritivo tipo corte transversal no período de setembro de 2016 a agosto de 2017. Os dados foram coletados via questionário semiestruturado contemplando questões sociodemográficas e relacionados à compreensão do uso terapêutico do canabidiol para docentes e estudantes dos cursos de farmácia e medicina do primeiro ao quarto ano. Resultados: foram avaliados 548 questionários, que evidenciaram diferenças no grau de conhecimento acerca do canabidiol entre os cursos. Dos estudantes de medicina 66,1% não conheciam suas indicações, enquanto a maioria de farmácia dominou o tópico. A mesma disparidade foi observada com relação à compreensão das especialidades autorizadas a prescrevê-lo e seus efeitos adversos. Ao comparar estudantes e docentes observou-se maior entendimento dos últimos sobre a diferença entre maconha e canabidiol e seu potencial terapêutico, posto que 81,6% dos docentes sabem diferenciá-lo da Cannabis e 77,1% conhecem sua aplicabilidade clínica. Conclusão: é perceptível lacunas no conhecimento dos estudantes acerca do canabidiol, sobretudo no curso de medicina. Pesquisas acerca do seu potencial terapêutico são recentes e insuficientes, sendo necessário maior investimento nesta área do conhecimento dentro das universidades e de estímulos a trabalhos científicos sobre o tema.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.subjectCanabidiolpt_BR
dc.subjectCannabispt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectEstudantespt_BR
dc.titleConhecimento sobre o canabidiol por estudantes e docentes dos cursos de medicina e farmáciapt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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